Δευτέρα, 20 Σεπτεμβρίου 2010

Η πειρατεία των Ισραηλινών: Το σύντομο βίντεο με το ντοκουμέντο

Μονόλογοι απ’ τη Γάζα
(The Gaza Mono-Logues Project)

Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση με πλούσια δράση στα θέματα παραστατικών τεχνών στην εκπαίδευση, συμμετέχει, μαζί με ανάλογους φορείς σε πολλές χώρες του κόσμου, σε ένα διεθνές πρόγραμμα του ASHTAR Theatre της Παλαιστίνης με τίτλο Μονόλογοι απ’ τη Γάζα.


Συγκεκριμένα, μέσα από ένα δημιουργικό εργαστήριο και με τη βοήθεια ενός θεατροπαιδαγωγού και ενός ψυχολόγου, 33 νέοι και νέες 14-17 ετών στη Γάζα επεξεργάζονται και καταγράφουν σε μορφή μονολόγων τις εμπειρίες, τις σκέψεις, τις ελπίδες, τα όνειρα και τους φόβους τους κατά τη διάρκεια και μετά την εισβολή και τον πόλεμο το Δεκέμβριο του 2008. Η προσέγγιση γίνεται με τη βοήθεια τεχνικών του Θεάτρου του Καταπιεσμένου του Αουγκούστο Μποάλ, της Δραματοθεραπείας και των Αφηγήσεων-Παραμυθιών. Πολιτικές ομιλίες ή περιγραφές τρομακτικών σκηνών εξαιρούνται ώστε να παροτρυνθούν οι νέοι να εκφραστούν πιο προσωπικά και πιο δημιουργικά. Η φαντασία αποτελεί το κέντρο του προγράμματος.
Οι μονόλογοι αυτοί μεταφράζονται από τα αραβικά σε άλλες γλώσσες με στόχο να παρουσιαστούν όλοι ταυτόχρονα σε διάφορες χώρες του κόσμου στις 10/10/2010. Στη συνέχεια οι Μονόλογοι απ’ τη Γάζα θα παρουσιαστούν στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη τον Νοέμβριο του 2010 με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό Λαό καθώς και στα Γραφεία της UNESCO στο Παρίσι.
Στην Ελλάδα το πρόγραμμα εντάσσεται στις ευρύτερες δράσεις που οργανώνει το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση γύρω από τα ζητήματα των Δικαιωμάτων του Παιδιού, της Πολιτειότητας (η Ιδιότητα του Πολίτη) και της Προσέγγισης των Πολιτισμών μέσα από τις παραστατικές τέχνες (θέματα που περιλαμβάνονται και στις προτεραιότητες της UNESCO για τη δεκαετία). Για αυτό το σκοπό, με αφορμή τους μονολόγους των μαθητών από τη Γάζα, οργανώνονται δράσεις σε διάφορες πόλεις στις οποίες περιλαμβάνονται: αλληλογραφία μαθητών από Ελλάδα, Γάζα και άλλες χώρες, βιωματικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς και στελέχη ανθρωπιστικών οργανώσεων νέων, εργαστήρια για μαθητές και νέους, συζητήσεις και ενημερωτικές δράσεις, για ζητήματα Δικαιωμάτων του Παιδιού και Προσέγγισης των Πολιτισμών.
Το Δίκτυο συντονίζει τις δράσεις για τις μεταφράσεις των κειμένων, οργανώνει τις κεντρικές εκδηλώσεις σε διάφορες πόλεις της χώρας στις 1710/2010 (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Χίος, Κέρκυρα, Ρόδος, Ηράκλειο κ.α), και φροντίζει τις σχετικές εκδόσεις, την προβολή του προγράμματος καθώς και τις άλλες επιμορφωτικές και εκπαιδευτικές δράσεις.
Σε αυτή την προσπάθειά συνεργάζεται με καλλιτεχνικούς, επιστημονικούς και εκπαιδευτικούς φορείς καθώς και με φορείς Γονέων.
Σύμφωνα με την αναφορά ειδικών στη ψυχική υγεία (Interagency statement on Mental Health in Gaza in 2009: Principles and response):
«Η πρόσφατη βία και ο συνεχιζόμενος αποκλεισμός απειλούν πολύ σοβαρά την ψυχική και πνευματική υγεία καθώς και την κοινωνική ευημερία τόσο των ενηλίκων όσο και των παιδιών. Η καταστροφή και ο πόνος που προκάλεσαν οι άγριοι βομβαρδισμοί και οι οδομαχίες για πάνω από τρεις βδομάδες, ακολουθούν πολλά χρόνια κατοχής, συγκρούσεων και απωλειών. […] Απαιτείται τεράστια προσπάθεια για να μπορέσουν ν’ αντιμετωπίσουν τις τραυματικές εμπειρίες και ν’ αρχίσουν να ξαναχτίζουν τις ζωές τους…[..] Πρέπει να υπάρξουν δραστηριότητες που ομαλοποιούν τη ζωή τους και τους δίνουν μια αίσθηση ασφάλειας, δομής και ασφαλούς πρόβλεψης για το μέλλον, σε έναν κατά τα άλλα χαώδη και επισφαλή κόσμο. Να δοθούν ευκαιρίες στους εφήβους να πάρουν μέρος στην αντιμετώπιση της κρίσης, οργανώνοντας οι ίδιοι δραστηριότητες για μικρότερα παιδιά, ευκαιρίες που θα τους δώσουν αίσθηση πληρότητας και αυτοπεποίθησης….»

Σύμφωνα με τον θεατροπαιδαγωγό του ASHTAR Theatre στη Γάζα:
«Οι νέοι, μετά την επίθεση, έχουν χάσει την πίστη τους στα πάντα και κυρίως στους πατεράδες τους, που έτρεμαν από φόβο μπροστά στα παιδιά τους καθώς έπεφταν οι βόμβες….. πατεράδες που θα έπρεπε να αντιπροσωπεύουν την ασφάλεια και να είναι πρότυπα για τα παιδιά τους. Παρ’ όλ’ αυτά πολλοί, για λόγους ασφάλειας, άφησαν τα σπίτια τους και τα παιδιά τους και σκόρπισαν σε άλλους χώρους, σε σχολεία, σε συγγενείς ή γείτονες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την έλλειψη σιγουριάς και εμπιστοσύνης προς τους ενήλικες.»
Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Επιστημονική ένωση-μη κερδοσκοπικό σωματείο
Συντονίστρια για το Γραφείο της Κρήτης: Kλειώ Φανουράκη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου